På söndagskvällen höll SVT en partiledardebatt där bland annat klimatfrågan stod i fokus. En tittare frågade partiledarna varför vi måste späka oss ännu mer för att minska våra klimatutsläpp. Centerpartiets ledare Muharrem Demirok är övertygad om att det är rätt väg att gå.
– Vi späker oss inte, vi kommer att bada i guld, hävdade han.

Det var SVT Agenda som sände debatten där ledarna för riksdagens åtta partierna fick säga sitt om bland annat klimatet, välfärden, krig i omvärlden och säkerhetspolitik.

Inför klimatdebatten kom en fråga från en tittare. ”Varför måste vi svenskar späka oss ännu mer för att minska våra klimatutsläpp, när de är en försvinnande liten del av jorden samlade utsläpp?”.

LÄS ÄVEN: Tusen företag i protest mot ”den gröna omställningen”

Centerpartiets ledare Muharrem Demirok argumenterade för att Sverige måste gå längst fram i den gröna omställningen ”för att kunna skörda frukterna”.

LÄS ÄVEN: Vindkraft kan utgöra grunden för nästa finanskris

Enligt Demirok är fossilfritt stålet – även kallat det gröna stålet är ett vinnande projekt.

– Nästa stål. Gröna stål. Det ska tillverkas i Sverige och säljas till hela världen. Det är där tillväxten för vård, skola och omsorg kommer att skapas.

– Vi späker oss inte, vi kommer att bada i guld.

Grönt stål sågas

Det finns däremot forskare som är kritiska till satsningen på grönt stål och ser det som ett stort svart hål. I en granskning av nationalekonomerna Magnus Henrekson och David Sundén sågas de gröna stålprojekten av statliga LKAB:s Hybrit och privata H2 Green Steel i norra Sverige.

LKAB:s tekniksatsning dras i likhet med de flesta gröna omställningar med barnsjukdomar genom att sjösättas innan tekniken är fullgången. Riskerna är också ekonomiska då kritikerna menar att man blundat för en rad problem:

• Det går inte att få fram tillräckligt med järnmalm av den kvalitet som krävs för att tillverka det fossilfria stålet.

• Det finns inte el nog att driva den enormt elslukande verksamheten.

• Efterfrågan på världsmarknaden av slutprodukten är långt mindre än vad som kalkyleras med i de av grön politisk optimism och övertro färgade prognoserna.

• Järnvägsnätet har inte den kapacitet som krävs för att transportera malm till tillverkningsanläggningarna och den färdiga produkten i andra riktningen. Och väljer man i stället transport med lastbil uteblir den gröna effekten och utsläppen av CO2 och andra klimat- och miljöpåverkande ämnen ökar i stället.

• Den teknik som LKAB och H2 Green Steel beslutat använda – kallad direktreduktion med vätgas – är bara en i raden av de som lanserats när ny mark ska brytas på området. Om den kommer att bli kvar på marknaden eller behöva överges är det idag ingen som vet.

LÄS MER: Klimathypen ”grönt stål” totalsågas i ny rapport