När Malmö konsthalls vårutställning öppnar är temat ”konst som skildrar det koloniala förflutna och dess ekon in i vår tid”. I grupputställningen FLIGHT deltar de påstått hyllade konstnärerna Kudzanai Chiurai, Frida Orupabo och Eric Magassa med sina verk.

Meningen med utställningen ska vara att kritiskt granska kolonialiseringens avtryck och verken skapar enligt kuratorn Tawanda Appiah en fängslande plats fylld av frekvenser, rytmer och liv.

Enligt Appiah raserar Magassa ”Sveriges självbild som ett land utan skuld”.

LÄS ÄVEN: Inredningsföretag nämnde ”kolonial stil” – fälls av Reklamombudsmannen

– Det går inte att gömma sig eller fly från kolonialiseringen när den och slaveriet moderniserade västländerna, säger konstnären Kudzanai Chiurai till Sydsvenskan.

Han menar att vi måste se tillbaka på vad som hänt för att förstå vår samtid och för att bryta kolonialiseringens onda cykel som ännu pågår.

Bryta strukturer

I ett pressmeddelande berättar konsthallschef Mats Stjernstedt att konstnärernas verk och tillvägagångssätt ifrågasätter den dominerande västerländska kanon och de strukturer som i mångt och mycket fortfarande präglar de europeiska konstinstitutionerna.

– Att bryta upp de här strukturerna har varit en viktig del av Malmö Konsthalls arbete de senaste åren, och vi ser med glädje fram emot att föra samtalet vidare genom utställningen FLIGHT, säger Stjernstedt.

LÄS ÄVEN: Museum överger ordet ”mumie” – sägs vara kolonialt