Tysklands transportminister hotar förbjuda bilkörning på helger för att nå klimatmålen. Det kan bli verklighet om den styrande koalitionen inte godkänner klimatskyddslagens reformer senast i juli.

Den regerande mitten-vänster-gröna-koalitionen i Tyskland kivas internt i en rad frågor. Nu har ett bråk seglat upp om hur landet som lade ned kärnkraften och nu står utan klimat- och miljövänliga energislag ska klara de ambitiösa klimatmålen.

Det pratas nu om att tumma på målen för att det tyska samhället inte ska klappa ihop. Sådant prat gillas dock inte av landets liberale transportminister Volker Wissing.

Omfattande körförbud på obestämd tid

Om inte den nya klimatskyddslagen med alla dess reformer klubbas igenom före den 15 juli hotar han med ett ”omfattande och på obestämd tid löpande körförbud på lördagar och söndagar”.

Klimatträtan adderas till de redan pågående utan överenskommelse i sikte. Dessa inkluderar huruvida asylmigranter ska utrustas med betalkort, Tysklands skuldbroms och olika syn på elefanter.

Ett kollektivt i stället för flera enskilda

Den planerade ändringen av lagen om utsläppsminskning gör det möjligt att betrakta utsläppen kollektivt i motsats till varje sektor för sig. Man kan då ta igen på gungorna vad man förlorat på karusellerna.

Först om det övergripande klimatmålet missas och det sker två år i följd ska den federala regeringen titta på de enskilda sektorerna och besluta vilken sektor man anser behöver anstränga sig mer.

Delade meningar

Det råder delade meningar inom koalitionsregeringen om huruvida detta är ett bra system eller inte. På den klimatalarmistiska sidan vill man ha det som det är nu – det vill säga att varje sektor måste uppnå sina egna mål

Transportminister Wissing vill tvärtom att den nya lagen som ger större flexibilitet röstas igenom. Om så inte sker säger han sig vara förpliktad att lägga fram ett ”omedelbart åtgärdsprogram som säkerställer att transportsektorns årliga utsläppsnivåer följs” – något som innefattar körförbud på helger.

Sänkta hastigheter alternativ

Men det hotet möts av kritik. Så drastiskt får man inte inskränka människors frihet, heter det. Man menar att det finns andra och bättre sätt att minska utsläppen från trafiksektorn.

Ett sådant förslag är att sänka hastighetsgränserna, i synnerhet på de tyska motorvägarna, audo-bahn, där det ofta är fri fart, det vill säga man får köra så fort som bilen klarar. Men det anser Wissing är ett sämre förslag än körförbud på helgerna.

Hastighetsgräns på motorväg är en kontroversiell debatt i Tyskland. Wissing har tidigare bedyrat att den regering han ingår i inte kommer att införa något dylikt. Ändrar han sig riskerar han få stora delar av de konservativa emot sig.