För en dryg månad sen fick Region Gävleborgs kollektivtrafik X-trafik och transportföretaget Transdev sätta in dieselaggregat för att få de 52 nya elbussarna man köpt in att ladda tillräckligt. Då hette det att det var en tillfällig lösning men än i dag står dieselaggregaten på och ser till att elbussarna rullar.

Det var i januari som elbussarna från kinesiska BYD stod stilla för att laddutrustningen inte fungerade som den skulle. Ambitionen var då att det hela skulle fungera igen inom ”några veckor”. I stället fick man alltså ta till dieselaggregat som även det först påstods vara en tillfällig lösning.

LÄS ÄVEN: Klimatbluffen: Elbussar laddas med dieselaggregat

Nu har dieseln körts i en dryg månad och ännu finns ingen lösning i sikte. 300 liter HVO100 i timmen drar de tre dieselaggregaten tillsammans. Mellan 6 000 och 7 000 kronor per dygn exklusive moms kostar aggregaten att hyra. Hur många timmar de körs per dag vill man inte berätta.

– Det är aldrig kul att dra på sig extrakostnader, men vår prioritet har varit att få bussarna att gå så att resenären kommer fram i tid och det gör de nu, säger Transdevs affärschef Fredrik Beckius till Gefle Dagblad.

Bättre upplevelse

Nu heter det att man hoppas lösa problemet under 2024.

– Fördelen med att göra det vi gör nu är att det blir rätt fordon enligt avtalet. Det är också nyare och modernare fordon så det blir en bättre upplevelse för resenärerna. Det blir en tystare och mjukare resa på de här bussarna. Det ger också en bättre arbetsmiljö för våra chaufförer och en bättre stadsmiljö.

LÄS ÄVEN: Elbussar kostsam flopp för kommun