Enligt Kajsa Hult, doktorand i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet, söker restauranger ofta personal som ska bete sig underdånigt. Personalen själv sägs dock vilja ha en genuin kontakt med gästerna och få utlopp för sin kreativitet.

Det är för sitt avhandlingsarbete som Kajsa Hult granskat 100 stycken platsannonser från restauranger med syftet att se hur restaurangarbetare porträtteras av företagen.

LÄS ÄVEN: Bidrag arbetsgivares största konkurrent

Vad hon kommit fram till är att restauranger söker självständiga personer som är ”lagspelare” och som ska ska vara hängivna gastronomi och serviceinriktade. Inställningen till service sägs vara viktigare än erfarenhet.

– Man ska sälja sitt eget jag till servicen. Det är en form av underkastelse, att vara den andra till lags och följer tanken att gästen alltid har rätt, säger Kajsa Hult till forskning.se.

Lågstatusarbete

Då idén om vad servicearbete innebär är traditionell bidrar det till att restaurangjobb ses som lågstatusarbete, menar hon och säger sig vilja slå hål på ”myten om servicearbetet”.

– Personalen vill få utlopp för kreativitet och dela med sig av kunskap snarare än att alltid underkasta sig gästen. Att alltid le blir blasé och en yta, säger Kajsa Hult.

Personalen sägs vilja få möjlighet att väcka intresse och engagemang kring produkterna på menyn och strävar efter ett genuint socialt utbyte mellan gäst och personal samt att de får vara sig själva. Detta ska också vara något som är vanligare på så kallade hipsterkrogar än stjärnkrogar där många slutat då de ”tröttnat på att göra ett manusarbete som är förbestämt hela tiden”.

Vissa restauranger ska till och med ha som mål att vara nollstjärniga för då skapas andra föreställningar av vilken service som förväntas.

LÄS ÄVEN: 7 000 lediga jobb inom hotell och restaurang – samtidigt går 15 000 i branschen på a-kassa